onsdag 5 december 2012

Manus, Svenska


Mattias: Hej och välkomna till min talkshow.
Idag har vi bjudit hit 2 tjejer som heter Cecilia och Gabriella, de kommer från Gunnesboskolan från klassen 7A. Vi tänkte diskutera om läxor ifall det är bra eller dåligt att ha de. Vi ska låta Gabriella få börja att argumentera emot.

Gabriella: Jo, jag är emot läxor. För att det blir för stressigt med läxor. Och det är många jag snackat med av mina kompisar som sagt att de inte kan få den hjälp de behöver hemma och att det bråkas lätt.

Cecilia: Jag håller med om vad du säger men alltså om vi inte får läxor får vi längre skoldagar och då mindre fritid. Och det kan bli stressigt i skolan och sådant.

Gabriella: Ja det är kanske inte så kul med längre skoldagar. Men liksom vi går i skolan i 8 timmar och det är alldeles för mycket! 

Mattias: Ja, ni som lyssnar får gärna ringa in nu angående detta. 

/Ring, ring/

Konstig flicka (Mattias): Hejsan! 

Mattias: Hej, hej. Vad heter du då? 

Konstig flicka (Mattias): Jag heter Kerstin och är 9 år gammal. Jag är emot läxor för det tar upp fritiden så att man inte kan spela lika mycket ”Farmville”. För fritiden ska ju vara för att man ska vara ledig och sånt. Då ska man inte lägga till skola i deét, för det tycker jag är jobbigt. Som matte, det är jätte svårt. Tack och hej. Jag lägger på nu. Jag har en egen mobil som jag ringer ifrån. Så nu lägger jag på.

Mattias: Hallå? Hallå? Jaha, hon har redan lagt på. Tack för samtalet i alla fall. Cecilia vad har du och säga om detta då?

Cecilia: Ja, det var ju jätte tråkigt att hon inte fick spela farmville, men om man gör läxorna roliga så blir det roligt. Som te.x hon kan ju räkna alla fåren och tänka hur många får hon måste ta bort för att få plats med kor också.

Gabriella: Jo, det var ju en ganska smart idé. Men om du har läxor i matte och svenska te.x så kanske du bara hinner med matten då får du ju underkänt i svenskan kanske för att du inte gjort läxan så du inte kunnat lära dig. 

Cecilia: Då får man se till att man gör läxan i tid. Och det är lärarnas skyldighet att inte ge barnen för svåra läxor som tar lång tid.

Gabriella: Men varför då inte bara ta bort läxor, när det är bevisat att det är en påfrestning för barn och det gör dom stressade.

Cecilia: Men läxor är ju gjorda för att man ska lära sig. Det är en övning för hjärnan att komma ihåg saker och ting.

Gabriella: Jojo, det förstår jag. Men till exempel har vi haft ungefär 2 prov per vecka, på denna terminen. Och det är ju nästan omöjligt att plugga till, det blir ju att man pluggar precis dagen innan.

Cecilia: Ja, jo. Det tycker jag med, men då kanske man inte borde ha andra läxor eller prov på hela den veckan. Fast det beror väl på vad för slags prov det är liksom.

Gabriella: Aa, det låter mycket bättre än så som vi har det nu. 

Mattias: Ja, det låter ju bra. Nu har vi skickat en undersökning på vår hemsida. Så ni kan rösta på vad ni tycker om läxor. Och frågan är då: ”Borde man ha läxor? Så som det är i dag läget ”

15 sek senare 

Mattias: Oj, vi har redan fått 15 röster sammanlagt. Och det var 2 för ”Ja” 6 för ”Nej” och 7 för ”Nja, några läxor för prov” Vad säger ni om detta? Gabriella?

Gabriella: Jag kan nog hålla med på ”Nja” delen, nu, efter detta. 

Mattias: Cecilia?

Cecilia: Ja, jag håller med på ”Nja” delen jag med. 

Mattias: Jaha, då har vi kommit fram till att man inte ska ha för många och svåra läxor. Det ska vara lite hjärngymnastik och inte mer. Och om man har prov så ska man bara ha provet och ingen annan läxa den veckan. Nu var programmet slut, tack för att ni lyssnade. Tack för att ni kom, Gabriella och Cecilia! Tack och hej!

Gabriella och Cecilia: Hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar